כותב תוכן פרילנסר או כותב תוכן אין האוס?

בדיוק כמו אנשי השיווק הדיגיטלי ומפתחי האתרים, גם כותבי התוכן נחשבים למרכיב חשוב במארג השיווק של כל בית עסק בעידן המודרני, כחלק מאחריותם על איכות התוכן של החברה, הנחשף לעיני קהל היעד במדיות השונות.

כל בעל עסק מבין ששימוש בכותב תוכן יועיל עד מאוד לאינטרסים של ארגונו ומטרותיו, אך השאלה באיזה אופן? העסקה ישירה של עובד או הוצאה של הפעילות למיקור חוץ? במאמר זה נסקור את ההבדלים, היתרונות והחסרונות של שני סוגי כותבי התוכן העיקריים שקיימים כיום: כותבים עצמאיים (פרילנסרים) וכותבים מטעם חברה (אין-האוס).

כותבי תוכן פרילנסרים

כותבי תוכן עצמאיים עובדים מרחוק, כעוסקים מורשים או פטורים על בסיס פרויקטים.

לדוגמה: כותב תוכן שנשכר למשימה ייחודית כמו עריכת דף הבית של אתר החברה או ניסוח מודעות ממומנות לקמפיין בפייסבוק.

כותבי תוכן מסוג זה מתאימים מאוד לארגונים ובתי עסק שאין להם צורך או משאבים להעסיק כותב תוכן במשרה מלאה מהמשרדים. כותב התוכן הפרילנסר "יופעל" רק ברגעים בהם יהיה צורך לפתח תכנים עבור העסק, בהנחה כמובן שלא מדובר בעסק הזקוק ליצירת תוכן באופן יום יומי.

החיסרון בהתנהלות מול כותבי תוכן עצמאיים הוא שברוב מוחלט מהמקרים הם עובדים מהבית ובלוחות זמנים משלהם, מה שעלול להביא לעתים לחוסר זמינות מצידם או לזמן ביצוע ארוך מהתכנון. במילים אחרות – אם אתם הלקוח, יש סיכוי שתצטרכו לחכות מספר ימים עד שהפרויקט יסתיים. לכן, חשוב לקחת זאת בחשבון אם קיים דד-ליין לחוץ לסיום המשימה. מצד שני, אם כותב התוכן שפניתם אליו עסוק במשימות של לקוחות אחרים, זה עשוי להעיד על רמתו הגבוהה לאור העובדה ששוק כותבי התוכן בישראל פרוץ ומכיל לא מעט חובבנים ואף שרלטנים (כמעט כמו כל תחום).

כותבי תוכן אין-האוס

כותבי תוכן אין-האוס עובדים במשרה מלאה או חלקית מטעם בית העסק, יושבים במשרדי החברה ומהווים חלק בלתי נפרד ממנה.

כותבי תוכן אלו עובדים בדרך כלל בתוך מערך השיווק של העסק, בשיתוף פעולה עם אנשי הפרסום, הדיגיטל והעיצוב הגרפי. משימתם העיקרית של הכותבים היא לייצר מגוון תכנים ברשתות החברתיות, באתר ובכל מדיום של החברה, תוך היצמדות למטרות ולמסרים שלה.

ישנם מספר יתרונות להעסקת כותב תוכן בתוך החברה: הראשון הוא כמובן הקשר הבלתי אמצעי והזמינות המהירה לביצוע משימה דחופה ככל שתהיה. שנית, לכותבי תוכן אין האוס יש מערכת יחסים עם ממשקים נוספים בבית העסק. עבודה לצד ממשקים אלו משפרת את התקשורת, מחדדת את ההבנה והרעיון של כל פרויקט ועשויה להביא ליצירת תוכן ממוקד יותר עם כמה שפחות תיקונים והערות לאחר הביצוע.

לצד היתרונות, קיימים גם מספר חסרונות להעסקת כותב תוכן באופן קבוע. העיקרי שבהם הוא עלות העסקה הכוללת משכורת חודשית, תנאים סוציאליים והוצאות נוספות הכרוכות בהעסקת עובד מן המניין. חלק מבתי העסק פשוט יתקשו לעמוד בהוצאות אלו.

אז מה עדיף – כותב תוכן אין האוס או כותב תוכן פרילנסר?

כותב תוכן פרילנסר מתמודד לרוב עם מספר לקוחות מנישות שונות וכותב על מגוון רחב של נושאים מדי שבוע. מציאות זו חושפת אותו לתחומים שונים שמעשירים את עולמו ושפתו, ועשויים להביא לתוצרי כתיבה ברמה גבוהה מאוד. כותב תוכן אין-האוס לעומת זאת, "מצומצם" לנושא אחד בלבד – הנושא של העסק בו הוא עובד.

מאידך, כותב תוכן אין-האוס שמכיר את העסק, חי אותו ביום-יום ויודע לשנן את מסריו בעל פה, יצליח לכתוב בצורה מדויקת יותר את סיפורו של העסק בפלטפורמות השונות, בהתאם לרצון ולסגנון שהבוס דורש.

באשר לסוגיית הזמינות, אז כפי שכבר כתבנו, לבעלי עסקים תהיה יותר שליטה על לוחות הזמנים של הפצת התוכן כאשר כותב תוכן יעבוד לצידם כחלק מ"המשפחה". הרי סביר להניח שבתקשורת המתנהלת באופן ישיר, משימות יכולות להיסגר בצורה מהירה יותר מאשר מערכת יחסים שמתנהלת בוואטסאפ. אם כי, חשוב גם לזכור כי כותבי תוכן עצמאיים יכולים לעבוד מחוץ לשעות העבודה המקובלות ולהתאים את לוח הזמנים שלהם לזה של הלקוח. כותב תוכן פנימי הוא בדיוק כמו המזכירה או שת משאבי האנוש – בסופו של יום הוא יניח בשעה מסוימת את העט וילך לביתו. בשורה התחתונה – בכל צד שלא תבחרו תגלו מורכבות מסוימת.

נושא העלות שכל כך חשוב (ובצדק!) לבעלי ארגונים וחברות משחק תפקיד משמעותי בשאלה באיזה מודל העסקה כדאי לבחור. לרוב, שימוש בכותבי תוכן במיקור חוץ עשוי להוזיל עלויות (פנסיה, קרן השתלמות ושאר ההוצאות הידועות). לפעמים, חלקכם תתקלו בכותבי תוכן עלית שידרשו סכומי כסף גבוהים בעיניכם פר פרויקט, אך ב"לונג ראן" חשוב לזכור שהעלות תהיה במרבית המקרים נמוכה יותר מהעסקת כותב תוכן כחלק אינטגרלי מהחברה.

לסיכומו של דבר, לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה. לכן, בשביל לקחת החלטה מושכלת חשוב לבדוק היטב את הצרכים והתקציב הנתון, ורק לאחר בחינה מעמיקה של כלל המשתנים יש להחליט איזה מודל יהיה הכי נכון לעסק שלכם.